vad är äkta vänskap?

Jag börjar fundera på vad äkta vänskap är. På hur en äkta vän är. Är det en vän som finns där för dig jämt? Är det en vän som du skrattar och alltid mår bra med? Är det någon du kan lita på? Är det alla tre?... Antagligen det sistnämnda. Har man någon riktig äkta vän då?

Jag minns när jag och en vän hade haft ett jättestort gräl för 1 år sedan. Vi hade varit ovänner i flera månader men sedan blev vi vänner igen. Till en början var jag riktigt osäker på om hon utnyttjade mig eller om det faktiskt var så att hon behövde mig. Efter ett tag insåg jag att hon behövde (behöver) mig lika mycket som jag behövde (behöver) henne. Jag anser att hon är en äkta vän. Trots att vi tjaffsar ibland så löser det sig alltid.

Men så är det ju inte med alla vänner man har. Hur många riktigt bra vänner har man egentligen? Såna som aldrig skulle snacka skit eller göra något bakom ryggen på en.  Jag tror faktiskt att jag har 4 stycken sådana vänner. Men ingen av dom känner varandra. Men jag vet inte, jag kanske har fler, eller färre? Jag vet i alla fall helt säkert att jag har två och det är Sara och Emma. Men de andra då? Varför har man vänner som man faktiskt vet inte alltid finns där för en, eller som kan göra en riktigt ledsen och sen låta bli att säga förllåt? Är det för att man känner sig mer älskad av att ha fler vänner? Jag vill lista ut det där. Komma underfund med varför man har vänner som gör en ledsen.

Vad anser ni vara äkta vänskap? Kan man lita på någon?

"Vänner är sådana ovanliga människor som frågar hur du har det
och sedan väntar att få höra ett ärligt svar."

"Du vet inte vem som är din vän förrän du behöver henne."

"Till en vän ska man komma bjuden i medgång och objuden i motgång."


"Vi är skyldiga att säga våra vänner sanningen, hur behaglig den än må vara."

Kommentarer
Postat av: sara

det där är en svår fråga, väldigt svår. det är så pass svårt att se vem och vem man inte kan lita på i och med att saker inte bara sker framför ögonen på en. men.. jag tycket att en äkta vän är en sån person man kan uppleva allt med. allt från att gräla till gråta, skratta och ha jätte tråkigt med. samtidigt ska man kunna ge varandra en otroligt stor tillit.

och när bråk uppstår hittar man tillbaka till varandra för att man, långt där inne, vet att man behöver den där människan så pass mycket.

förlåta och glömma.



loveyou

2009-03-10 @ 17:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0